مقالات مقالات .

مقالات

رایج‌ترین گریدهای استیل در صنعت پزشکی

 

ویژگی‌های خاص استیل باعث شده است تا در پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. در این قسمت به گریدهای کاربردی و رایج در صنایع پزشکی اشاره می‌کنیم.

- گرید 304

این نوع استنلس استیل از نوع فولادهای ضد زنگ است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود نشان می‌دهد. استیل گرید 304 ، صدا را به خوبی جذب می‌کند و لرزش کمی دارد. به دلیل مقاومت زیاد در برابر فشار و حرارت، از آن در صنایع غذایی، دارویی، پزشکی، پالایشگاهی و شیمیایی استفاده می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های استیل زنگ نزن گرید 304 می‌توان به قابلیت شستشو و آنتی باکتریالی خوب آن اشاره کرد. به همین علت گزینه مناسبی برای ساخت ابزار و قطعات پزشکی، ابزار جراحی، ایمپلنت‌های بدنی و پروتزهای دندانی و... می‌باشد.

- گرید 316

یکی دیگر از انواع فولادهای زنگ نزن است که در ترکیب آن 18-16% کروم، 14-10% نیکل و 3-2% مولیبدن وجود دارد.

مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، خوردگی و حرارت از ویژگی‌های استیل گرید 316 به شمار می‌روند. این ویژگی‌ها باعث شده اند از این گرید استیل در صنایع پزشکی و داروسازی استفاده شود.

- گرید 410

استیل 410 با نام استیل بگیر 410 هم شناخته می‌شود. علت این نامگذاری به خواص مغناطیسی و جذب آن توسط آهنربا مربوط می‌شود. این گرید استیل مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حرارت بالا از خود نشان می‌دهد. همچنین دوام خوبی در مقابل خوردگی تنشی و ترکیبی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده است استیل گرید 410 در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.

- گرید 420

این نوع فولاد ضد زنگ هم در مقابل خوردگی و اکسیداسیون مقاومت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های استیل گرید 420 می‌توان به مقاومت در برابر ساییدگی، خط و خش و تغییرات دمایی اشاره کرد. مقاومت بالای استیل گرید 420 در برابر خوردگی ترکیبی موجب شده کاربرد زیادی در صنعت پزشکی داشته باشد. هنگامی که خوردگی در اثر ترکیب دو یا چند عامل خورنده ایجاد شود، به آن خوردگی ترکیبی می‌گویند.
کاربرد استیل 304 در پزشکی

امروزه از استیل 304 برای ساخت وسایل و تجهیزات گوناگون پزشکی استفاده می‌کنند. در ادامه به بعضی از این تجهیزات اشاره می‌کنیم.

- تجهیزات توانبخشی (ویلچر و واکر)

- انواع ابزار پزشکی (کورت، چاقو، گیره و...)

- ایمپلنت‌های ارتوپدی

- تجهیزات تثبیت کننده یا فیکسچر استخوان (پیچ و مهره و...)

- دریچه مصنوعی قلب

- ظروف پزشکی (ظروف مواد شیمیایی و زباله‌های خطرناک)

- انواع پروتز

- سرنگ و سوزن

- سینک، میز، کاسه، سینی و...

- پروب‌های حسگر

- تخت‌های پزشکی

https://steeltamadonsadri.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۱:۲۷:۴۹ توسط:admin موضوع: نظرات (0)