مقالات مقالات .

مقالات

دیوار سبز هیدروپونیک چیست؟

این سیستم را می توان در همه نوع آب و هوایی اجرا کرد. در این سیستم برای رشد گیاه نیازی به خاک نیست. تنوع بالای گیاهان، ضخامت کم و امکان نقش پذیری از ویژگی های بارز این نوع دیوار سبز می باشند.


هیدروپونیک یعنی چه ؟

هیدروپونیک از دو قسمت هیدرو و پونیک تشکیل شده که هیدرو به معنای آب و پونیک به معنای تغذیه است. این دو مورد از عوامل تاثیرگذار در رشد گیاهان هستند. چند فاکتور مهم برای رشد گیاهان وجود دارد. این فاکتورها شامل نور، هوا، آب و بستری مناسب مانند خاک می شوند. این بستر، کلیه املاح و مواد معدنی موردنیاز گیاه را فراهم می کند. به صورت خلاصه، هیدروپونیک به معنای تغذیه به وسیله آب است.


اجزای دیوار سبز هیدروپونیک

اجزای به کار رفته در یک دیوار سبز هیدروپونیک شامل یک قاب مستحکم، پوسته نمدی، صفحه pvc یا پلی پروپیلن، لوله های آبیاری سوراخ دار، مخزن آب، پمپ، مواد مغذی مورد نیاز گیاه می شوند.


سیستم آبیاری دیوار سبز هیدروپونیک

در دیوارهای سبز هیدروپونیک از سیستم های تمام هوشمند استفاده می کنند. آبیاری گیاهان با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز آبی گیاه متفاوت می باشد. در این روش، آبیاری گیاهان 4 بار در روز انجام می شود.


گیاهان مناسب برای دیوار سبز هیدروپونیک

یکی از نکات مهم در ساخت دیوار سبز هیدروپونیک، انتخاب نوع گیاهانی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرند. در زمان انتخاب گیاهان باید به شرایط آب و هوایی منطقه توجه نمود. گیاهانی را انتخاب کنید که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید، سرما، گرما و بارندگی مقاوم بوده و شرایط ایده آلی داشته باشند. در کنار این مسائل، باید زیبایی دیوار سبز را نیز مورد توجه قرار داد. فاکتورهای مختلفی مثل رطوبت محیط، کیفیت آب، میزان آب دریافتی، شدت نور، شدت باد، ارتفاع خاک و ... تاثیر مهمی در انتخاب گیاهان برای دیوار سبز تاثیر دارند.


کاربردهای دیوار سبز هیدروپونیک

نصب دیوار سبز هیدروپونیک باعث ایجاد یک منظره ی چشم نواز می شود. این امر تاثیر بسزایی در روحیه افراد دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد در رستوران ها، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، سالن های اجتماع، دفاتر کارو نیز محوطه ساختمان خود از دیوار سبز استفاده می کنند. دیوارهای سبز هیدروپونیک، فضای کمی را اشغال می کنند و محیطی با طراوت را به وجود می آورند.


نحوه کارکرد سیستم هیدروپونیک

در این سیستم، املاح، ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز به وسیله آب به ریشه گیاه منتقل می شود. در این وضعیت، ریشه گیاه در یک بستر خنثی قرار دارد. در سیستم هیدروپونیک خاک وجود ندارد و تغذیه گیاه به طور یکنواخت صورت می گیرد. در سیستم هیدروپونیک، متخصصین نیازهای گیاه را ارزیابی کرده و آنها را اندازه گیری می کنند. در ادامه مواد مغذی موردنیاز گیاه را به کمک آب به گیاه می رسانند. راندمان این روش بالاست و به دلیل صرفه جویی در مصرف آب از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.


مزایای دیوار سبز هیدروپونیک

یکی از انواع دیوار سبز ، مدل هیدروپونیک است. از مزایای اجرای این سیستم می توان به وزن سبک (حداکثر وزن در شرایط اشباع 50 کیلوگرم در هر مترمربع) ، امکان اجرا بر روی دیوار داخلی و خارجی ساختمان، قابل انعطاف بودن برای اجرا در همه نوع طرح، عدم نیاز به مراقبت و رسیدگی دائمی، تنوع زیاد گیاهان، مقاومت در مقابل شرایط جوی (سرما، گرما، باد و ...) و حداقل مصرف آب اشاره کرد. علاوه بر این، نصب دیوار سبز هیدروپونیک باعث تصفیه هوا، ایجاد آرامش، کاهش دمای هوا، عایق صوتی و محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف می شود.


ویژگی های دیوار سبز هیدروپونیک

در این سیستم، مانعی برای گسترش ریشه ها وجود ندارد. به همین علت، ریشه ها به سرعت گسترش می یابند. در دیوار سبز هیدروپونیک از نمد به عنوان بستر کاشت استفاده می شود. این امر از پر آب شدن گیاهان جلوگیری می کند.
روش نصب دیوار سبز هیدروپونیک
1- پرچ قاب موردنظر با دو لایه نمد روی یک تخته
2- نصب روی دیوار (توجه کنید که بین تخته و دیوار فاصله باشد.)
3- کاشت گیاهان (این کار را با دقت انجام دهید و مراقب باشید تا به ریشه گیاهان آسیبی وارد نکنید. صدمه به گیاهان موجب از بین رفتن آنها می شود.)
4- نصب لوله ها و سیستم کنترل برای آبیاری هوشمند


قیمت دیوار سبز هیدروپونیک

عوامل مختلفی مانند تعداد و نوع گیاهان، متراژ محل و مساحت، هزینه تهیه مواد غذایی موردنیاز گیاهان و ... روی قیمت دیوار سبز هیدروپونیک تاثیرگذارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۱:۰۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)